Etykiety

niedziela, 8 stycznia 2012

Formaty plików graficznych


Małe co nieco na temat wybranych formatów grafiki rastrowej:
JPEG (wym. dżej-peg lub jot-peg) – jest jednym z najczęściej wybieranych formatów do zapisu obrazów typu pejzaże, portrety. Jego największą zaletą jest duża kompresja. JPEG używa algorytmu DCT (Discrete Cosinus Transformation), który niestety jest algorytmem stratnym. Czyli w czasie kompresji część pierwotnej informacji zostaje bezpowrotnie utracona. Skutkuje to brakiem lub małą ilością ostrych krawędzi i drobnych detali przy zachowaniu pełnej gamy kolorów RGB.
JPEG 2000 – to „następca” formatu JPEG. Użyta kompresja Wavelet zapewnia lepszą jakość obrazu przy tym samym stopniu kompresji co JPEG. Format ten powstał przy współpracy University of British Columbia i firmy Image Power. Wadą algorytmu JPEG 2000 jest duża złożoność obliczeniowa, w związku z tym nie przewiduje się zastąpienia nim standardu JPEG. Algorytm JPEG 2000 jest wykorzystywany między innymi do kompresowania obrazu w kinach cyfrowych.
PNG (ang. Portable Network Graphics) – graficznym wykorzystuje kompresję bezstratną. Jest formatem wolnym od patentów. Można ustawić w nim stopnień przeźroczystości - tzw. kanał alfa. Zapewnia lepszy stopień kompresji niż format GIF. Nie może jednak służyć do tworzenia animacji. Format PNG zalecany jest przez konsorcjum W3C jako preferowany format grafiki dla sieci WWW.
GIF (ang. Graphics Interchange Format) - posiada kompresję bezstratną. Obrazy są kompresowane metodą Lempela-Ziva. Pliki w tym formacie mogą zawierać kilka obrazów, co umożliwia tworzenie animacji. Znajduje zastosowanie przy banerach, butonach i obrazkach. Może przechowywać informację o kanale alfa.
BMP – to kolejny popularny format plików graficznych. Jako wolny od patentów jest dostępny i popularny jako format przechowywania danych na wszystkich platformach. Zawiera w sobie prostą kompresję bezstratną RLE (która nie musi być użyta), informację o użytych kolorach. Obsługuje tryby RGB oraz RGBA. Największą jego wadą jest duży rozmiar plików.
XCF (ang. eXperimental Computing Facility) – format programu GIMP. Zachowując wszystkie zaznaczenia, warstwy, kanały i ścieżki, jakie do tej pory zostały użyte, nie "spłaszcza" obrazu. XCF nie stosuje kompresji. Jeśli plik zapisze się jako nazwa_pliku.xcf.gz lub nazwa_pliku.xcf.bz2, to zostanie on skompresowany w locie. Taki plik można otwierać i z powrotem zapisywać bezpośrednio w GIMP-ie, a zajmuje dużo mniej miejsca.
Kolej na formaty grafiki wektorowej:
SVG (ang. Scalable Vector Graphics) - jest to przyszłościowy format grafiki internetowej, oparty na języku XML. Został opracowany przez organizację zajmującą się rozwijaniem języków hipertekstowych - W3C. Obrazy SVG są łatwo skalowalne, bardzo małe, mogą być również animowaneprzeźroczyste. Obrazy generowane za pomocą SVG są grafiką wektorową i nie nadają się do zapisu zdjęć.
SWF (ang. Shockwave Flash Object ) – format zamknięty (opatentowany) grafiki wektorowej, stworzony dla Flasha przez Adobe. Format SWF sprawdza się bardzo dobrze przy tworzeniu wszelakiego rodzaju animacji o różnym rodzaju interaktywności. Są często używane do tworzenia animacji na stronach internetowych. Twórcy formatu starali się aby pliki SWF były wystarczająco małe do publikacji w Internecie. SWF jest obecnie dominującym formatem animacji wektorowych w sieci, przewyższając popularnością otwarty standard W3C - SVG.
Autor: Agnieszka Pytel
Źródła:
http://pl.wikipedia.org/wiki/JPEG_2000

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz