„Firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy”
Może zastanowiło Cię kiedyś czym charakteryzuje się genialne logo? W tym artykule przedstawię najważniejsze zasady projektowania dobrego loga, które mogą przydać ci się przy tworzeniu własnych znaków firmowych.
Nie komplikuj
Najprostsze rozwiązania są często najskuteczniejsze. Proste logo sprawia, że projekt jest bardziej uniwersalny i ponadczasowy. Można je bez problemu stosować w wielu różnych mediach, od wizytówek, przez nadruki, aż po billboardy.
Prostota zwiększa rozpoznawalność projektu, oraz sprawia, że logo łatwiej zapada w pamięć. Wystarczy popatrzeć na loga ogromnych korporacji. Są niebywale proste.
Trafność
Kolejną istotną kwestią jest dopasowanie stylu loga do profilu działalności firmy. Projekt powinien oddawać charakter branży, klienta i grupy docelowej. Przykładowo, jeśli jest to firma, której głównym walorem jest profesjonalność, nie stosuje się zabawnego loga.
Nie znaczy to, że logo musi przedstawiać zakres działalności w sposób dosłowny. Logiem BMW nie jest samochód. Projekt ten jednak wyróżnia się i dobrze wpasowuje się w charakter firmy.
Czerpanie z tradycji. Projektując logo, nie warto sugerować się najnowszymi trendami świata mody. Logo powinno służyć firmie przez dziesiątki lat, więc nie warto się angażować w projekt, który po krótkim czasie straci swoją aktualność. Warto natomiast skorzystać z trwałych długowiecznych wizerunków, przy czym nie oznacza to dokładnego ich kopiowania.
Wyjątkowość
Logo powinno się łatwo wyróżniać na tle konkurencji. Być unikalne i zarazem stylowe. Najlepiej skoncentrować się na elemencie rozpoznawalnym, pozwalającym na zidentyfikowanie logo już na podstawie samego kształtu lub obrysu. Na początkowym etapie wystarczy ograniczyć się do rysowania wyłącznie w czerni i bieli, gdyż to pomaga w uwypukleniu kształtów.
Logo zapadające w pamięć
Logo powinno wywierać na tyle duże wrażenie na odbiorcy, że nawet jeden rzut oka mógłby wystarczyć na zapamiętanie go.
Małe jest piękne
Warto wziąć pod uwagę to, że logo firmy może być prezentowane zarówno na ogromnych billboardach, jak i na malutkich metkach czy gadżetach reklamowych. Warto więc przy tworzeniu projektu zwrócić uwagę na to, czy logo dobrze się prezentuje również na bardzo małych powierzchniach.
Jeden aspekt
Wszystkie kultowe loga charakteryzuje zawsze jeden konkrety element. Nie dwa, nie więcej – tylko jeden. Jest to bardzo ważna zasada. Pozwala ona na łatwe i szybkie zidentyfikowanie oraz zapamiętanie loga.
Łam zasady
Przestrzeganie podanych tutaj zasad na pewno zwiększy twoje szanse na tworzenie fascynujących, kultowych i ponadczasowych logotypów. Ale pamiętaj, że zasady są po to, aby je łamać. Jeśli masz wyjątkowy pomysł, który nagina granice – nie krępuj się go wprowadzić. Jeśli logo nie okaże się aż tak dobre jak było to planowane, zawsze można wyciągnąć z tego wartościową nauczkę.
Co dalej?
Jeżeli tworzysz już loga i chciałbyś na tym zarobić, masz taką możliwość!
Przykładowym portalem jest 99designs.com
Działa on na zasadzie konkursu – firma zainteresowana nowym logiem zleca na portalu wykonanie loga, określając swoje warunki, cenę i czas wykonania. Każda osoba może zaprojektować logo dla danej firmy. Jeśli firma wybierze akurat twoje logo – Ty zarabiasz! Równolegle ogłaszanych jest bardzo wiele propozycji od firm, dlatego zawsze można znaleźć interesujące zlecenie. Konkurencja jest spora, ale jeśli masz świetny pomysł i lubisz to robić – to idealny start dla twojej kariery projektanta logotypów!
Autor: Wojciech Fabian
Źródła:
David Airey, "Logo Design Love"
http://www.logodesignlove.com
http://99designs.com/
http://files.myopera.com/
http://upload.wikimedia.org