Etykiety

czwartek, 8 grudnia 2011

Blender: grafika 3D

Nudzi Cię płaska i bez wyrazu grafika?
Chciałbyś zrobić coś więcej ale nie wiesz gdzie i jak zacząć?
W takim razie ten post jest dla Ciebie.

Zabierz się za grafikę 3D!

Co to takiego? 

Modelowanie grafiką 3D według Jacka Matulewskiego polega na „budowaniu modeli obiektów za pomocą przestrzennych figur geometrycznych” .
Najlepszym programem do tworzenia takiego rodzaju grafiki jest Blender. Jest to program niezwykły i dostępny za darmo! Oferuje on potężne możliwości. Dzięki niemu, możesz tworzyć: animacje trójwymiarowe, projekty techniczne, przestrzenne gry komputerowe, trójwymiarowe loga dla firm.

Na początku warto zapoznać się z poradnikiem Blendera. Tu znajdziesz podstawowe informacje które wprowadzą Cię w świat  grafiki 3D. Obsługa nie jest prosta dlatego nie pomijaj tego punktu!

Teoria jest już opanowana? Teraz czas na działanie!

W swój pierwszy projekt warto rozpocząć od modelu drewnianego koła. Opis krok po kroku jak go wykonać znajdziesz na stronie http://www.blender.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=38&Itemid=9&limit=1&limitstart=0

Na pewno podczas tworzenia modeli przyda Ci się opis skrótów klawiaturowych Małgorzaty Matury:
•    G - przesuwanie
•    R – obrót
•    S – skalowanie
•    CTRL + X – kasowanie aktywnego pliku i wstawienie nowego
•    F1 – otworzenie pliku Blendera
•    F2 – zapisanie pracy
•    F3- zapisanie zrenderowanego obrazu
•    Q – wyjście z programu, bez zapisania pracy
•    A – zaznaczenie wszystkich obiektów, wierzchołków
•    B – pozwala użyć ramki do zaznaczania obiektów
•    E - przybornik
•    TAB – włącza tryb edycji tekstu
•    SHIFT + D – tworzy kopie zaznaczonego obiektu
•    ALT + D – tworzy klon zaznaczonego obiektu (klon używa tych samych danych co obiekt, z którego został utworzony)
•    SHIFT + A – wywołuje część przybornika, dzięki której możesz dodać nowy obiekt
•    X – umożliwia usunięcie obiektu
•    ESC – przerywa wykonanie większości operacji
•    7- widok z góry
•    4 – widok ortogonalny
•    1 – widok z przodu
•    0 – widok z kamery
•    Del – powiększanie zaznaczonych obiektów
•    3 – widok z boku
•    8, 4, 6, 2 – klawisze obrotu
•    (-, +) – przybliżenie, oddalenie
•    * - okno obrotu przyjmuje kąt obrotu
•    / - powiększenie wybranego obiektu i ukrycie pozostałych

Powodzenia!

Autor: Iwona Brodowicz

Źródła:
http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=grafika+3d+definicja&source=web&cd=11&ved=0CB4QFjAAOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.fizyka.umk.pl%2F~jacek%2Fdydaktyka%2F3d%2FGrafika3D.pps&ei=iQ_VToVFxYKFB8GzrWg&usg=AFQjCNH1UKw43thm3KQiEq83LZcuIilDpw&sig2=pMzO8pWbTnr5tdyfGOqKSg

http://www.pcworld.pl/ftp/linux_2364/Blender.247.html

http://wiki.blender.org/index.php/Doc:PL/2.4/Manual

maturazsliz1.fm.interia.pl/pliki/blender.ppt

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz