Etykiety

czwartek, 29 grudnia 2011

Narzędzia multimedialne stosowane w prezentacjach


Aby przyciągnąć uwagę wielu osób, grafika trójwymiarowa musi naprawdę zapierać dech w piersiach. Do jej tworzenia powstało już wiele programów, mimo to prym w tej dziedzinie ciagle wiedzie 3D Studio Max.
            Choć do modelowania można wykorzystać każdy dowolny program 3D oparty na wielokątach, niektóre nadają się do tego celu lepiej niż inne. Ponieważ komputery i konsole stają się coraz szybsze, coraz mniejsze będą ograniczenia liczby wielokątów.
Animacje 3d są coraz bardziej zaawansowane i z czasem będą wyglądały niemal realistycznie. Potrzebne są więc narzedzia które, powinny łączyć funkcje dobrego edytora z pełnym zestawem narzędzi do efektów filmowych i animacji.
Sygnałem szybkich zmian są choćby karty graficzne, które w czasie rzeczywistym potrafią renderować postacie w wysokiej rozdzielczości i wyświetlać efekty oraz obraz profesjonalnej jakości.
[1] http://www.dexigner.com/news/22402 

Autodesk 3ds MAX wcześniej jako 3D Studio Max

Wszechstronny program do tworzenia grafiki i animacji trójwymiarowej.
Pierwsza wersja ukazała się w 1990 roku pod nazwą 3D Studio dla systemu MS-DOS.
Obecnie program nazywa się Autodesk 3ds MAX i najnowsza wersja oznaczona jest rokiem 2012.
            Program pozwala tworzyć w krótkim czasie świetnie wyglądajace model , animacje oraz renderingi 3D, dzięki szerokiej palecie narzedzi w nim zawartych.
W swojej pracy wykorzystują go twórcy znanych gier , nagradzanych filmów (m.in Tomasz Bagiński „Katedra“, fragmenty filmu Władca Pierścieni) oraz rozmaitych materiałów wideo. To narzędzie dla tych, którzy chcą szybko tworzyć realistyczne oraz nieraelistyczne postacie, płynne efekty specjalne, atrakcyjne gry, a także wizualizacje architektoniczne.

3ds MAX do pracy przy modelowaniu, animacji, renderingu czy compositingu 3D wykorzystuje takie kluczowe funkcje jak:

System graficzny z przyspieszeniem sprzętowym Nitrous – zapewnia poprawę wydajności i jakości wyświetlania. System Nitrous wykorzystuje koprocesory graficzne (GPU) z akceleracją, umożliwiając szybsze przetwarzanie większych zestawów danych.
Środowisko wyświetlania (ekran roboczy)może wyświetlać sceny w jakości równej renderingowi, obsługując takie opcje jak: światła, miękkie cienie, okluzja otoczenia SSAO (Screen Space Ambient Occlusion), mapowanie tonalne i wysokiej jakości przezroczystość.

Tekstury proceduralne Substance – jest to biblioteka 80-ciu tekstur proceduralnych Substance zapewniająca szeroki wybór różnych wariantów wyglądu. Te niezależne od rozdzielczości, dające się dynamicznie edytować i animować tekstury pozwalają uzyskać imponujące efekty – automatycznie generują mapy wypukłości i światła odbitego, a ponadto można je szybko przekształcać w mapy bitowe na potrzeby renderowania.


Moduł renderujący iray
Render iray umożliwia stworzenie sceny przy użyciu rzeczywistych materiałów i oświetlenia. Wciśnięcie przycisku „render” pozwala na uzyskanie fotorealistycznych efektów, bez konieczności ustawiania renderingu. Iray stopniowo poprawia obraz, aż do osiągnięcia pożądanego poziomu szczegółowości.[2]



Podstawowe pojęcia stosowane przy pracy z 3Ds MAX to:
Modelowanie
W grafice 3D jest to  proces tworzenia i modyfikacji obiektów trójwymiarowych za pomocą specjalizowanego programu komputerowego, zwanego modelerem. Modeler dostarcza zestawu niezbędnych narzędzi, a także często zbioru podstawowych figur np. prostopadłościanów, kul  i innych, które można wykorzystać od razu przy budowaniu obiektów.[3]

Animacja
Jest to pojęcie ogólne, które zawiera w sobie wiele elementów podrzędnych takich jak:
- klatki kluczowe (które tworzą na lini czasu sekwencje punktów zawierajacych informacje oraz zmienie położenia lub obrotu obiektu dają sekwencje ruchu),
- frame rate (szybkość klatek) czyli częstotliwość, z jaką statyczne obrazy pojawiają się na ekranie.

Renderowanie (ang. rendering)
Przedstawienie informacji zawartych w dokumencie elektronicznym w formie najbardziej właściwej dla danego środowiska (np. wizualnie, w tym na ekranie i w druku, czy dźwiękowo.[4])

Riggowanie
To przygotowanie obiektu (najczęściej organicznego) do animowania. Polega na wyposażenie obiektu w kości połączone w łańcuchy kinematyczne oraz ustaleniu hierarchii poszczególnych kości i ich nazw dla odpowiednich partii siatki.
[6]http://kino.dlastudenta.pl/
Operacja ta w późniejszym etapie pozwala animatorowi na odpowiednią kontrolę nad obiektem.[5]

Compositing 3D 
W najprostszym rozumieniu tego terminu jest to operacja polegająca na odpowiednim wkomponowywaniu obiektów 3d do gotowego już filmu. To samo może też toczyć się dodawaniu obiektów 3d do zdjęć.                                                                                                                                                  
                                     
Autodesk 3ds Max  to niewątpliwie bardzo dobry  program do tworzenia gier i animacji.
Mimo wydającego się skomplikowania w swojej postawowej formie jest to program nadajacy sie do pracy dla szerokiego grona użytkowników.
Jednak jego rozbudowane funkcje pozwalaja na tworzenie zaawansowanych projektów profesionalistom z każdej dziedziny multimediów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz