QR Code
QR to skrót od ang. Quick Response. Jest to dwuwymiarowy kod
alfanumeryczny wynaleziony w 1994 roku przez japońską firmę Denso Wave. Pozwala
na zakodowanie znaków z alfabetu arabskiego, greckiego, hebrajskiego, cyrylicy
oraz znaków Kanji (dlatego jest bardzo popularny w Japonii).
QR Code ma postać kwadratu, złożonego z modułów,
przybierających jasny bądź ciemny kolor. Dopuszczalne wymiary kodu wynoszą od
21x21 modułów do 177x177 modułów. Do zapisania dłuższej informacji można łączyć
kody (maksymalnie 16). QR Code zawiera w sobie więcej informacji niż tradycyjny
kod kreskowy, a co za tym idzie, dane w nim zapisane zajmują mniej miejsca.
Początkowo kod ten wykorzystywany był przez firmy transportowe do oznaczania i
śledzenia przesyłek. Rozpowszechnił się
dzięki nowym telefonom komórkowym (do jego odczytania wystarczy telefon z
aparatem fotograficznym i zainstalowanym odpowiednim oprogramowaniem) i obecnie
stosowany jest przez różne firmy m. in. w celach marketingowych.
Oprócz zwykłego tekstu, QR Code pozwala na zapisanie adresu URL, który zostanie
automatycznie otworzony dzięki programom dekodującym, wiadomości SMS oraz
e-mail gotowych do wysłania, czy numeru telefonu, który można np. od razu dodać
do kontaktów.
Dzięki swoim ogromnym możliwościom QR Code staje się coraz
popularniejszy i może wyprzeć tradycyjny kod kreskowy.
Autor: Robert Winiarski
Źródła:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz