Etykiety

czwartek, 29 grudnia 2011


QR Code

QR to skrót od ang. Quick Response. Jest to dwuwymiarowy kod alfanumeryczny wynaleziony w 1994 roku przez japońską firmę Denso Wave. Pozwala na zakodowanie znaków z alfabetu arabskiego, greckiego, hebrajskiego, cyrylicy oraz znaków Kanji (dlatego jest bardzo popularny w Japonii).

QR Code ma postać kwadratu, złożonego z modułów, przybierających jasny bądź ciemny kolor. Dopuszczalne wymiary kodu wynoszą od 21x21 modułów do 177x177 modułów. Do zapisania dłuższej informacji można łączyć kody (maksymalnie 16). QR Code zawiera w sobie więcej informacji niż tradycyjny kod kreskowy, a co za tym idzie, dane w nim zapisane zajmują mniej miejsca.


Początkowo kod ten wykorzystywany był przez firmy transportowe do oznaczania i śledzenia przesyłek.  Rozpowszechnił się dzięki nowym telefonom komórkowym (do jego odczytania wystarczy telefon z aparatem fotograficznym i zainstalowanym odpowiednim oprogramowaniem) i obecnie stosowany jest przez różne firmy m. in. w celach marketingowych.

Oprócz zwykłego tekstu, QR Code pozwala na zapisanie adresu URL, który zostanie automatycznie otworzony dzięki programom dekodującym, wiadomości SMS oraz e-mail gotowych do wysłania, czy numeru telefonu, który można np. od razu dodać do kontaktów.


Dzięki swoim ogromnym możliwościom QR Code staje się coraz popularniejszy i może wyprzeć tradycyjny kod kreskowy.

Autor: Robert Winiarski

Źródła:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz